مشتری مداری یک استراتژی است که
بر اساس آن یک کسب و کار،
طراحی و توسعه و نحوهی ارائهی محصولات و خدمات خود را
همسو با نیازهای امروز و فردای گروهِ منتخبی از مشتریان انجام داده
و با این کار، ارزش اقتصادی ایجاد شده توسط یک بنگاه اقتصادی را در بلندمدت افزایش میدهد.
در این تعریف چند المان مهم وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشیم:
اگر درس را تا این نقطه به دقت خوانده باشید، پاسخ این سوال برای شما کاملاً مشخص است.
کسب و کاری که میخواهد محور فعالیت خود را از محصول به مشتری تغییر دهد، باید بتواند مشتریان را تک به تک بشناسد و آنها را از یکدیگر تفکیک کند.
همچنین باید بتواند نیازها و علایق و ترجیحات گروههای مختلف مشتریان را تحلیل کرده و همین تحلیلها را مبنای تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیک خود قرار دهد.
CRM زیرساختی است که امکان مدیریت ارتباط با مشتریان را فراهم میکند و در خدمت مشتری مداری قرار میگیرد.
البته این را هم میدانیم که مشتری مداری و محصول محوری، یک طیف هستند و نمیتوان آنها را به صورت سیاه و سفید نگاه کرد. به شکل مشابه، استقرار CRM هم قرار نیست کسب و کاری را یکشبه از محصول محور به مشتری محور تبدیل کند.
اما هر چقدر CRM بیشتر بتواند مشتری مداری را در کسب و کار حاکم کند، میتوان آن را موفقتر دانست.